Finalne podsumowanie XVIII Konkursu Chopinowskiego
21 października zakończyły się muzyczne zmagania w ramach XVIII Konkursu Chopinowskiego. Ten wielki pianistyczny maraton miał swój początek 2 października br. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a zwieńczyły go aż trzy koncerty laureatów (z czego pierwszy, najważniejszy odbył się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, a pozostałe były dla najlepiej ocenionych pianistów powrotem w mury warszawskiej filharmonii). Nietypowy finał Konkurs Chopinowski to zawsze aż 4 etapy poszukiwań pianistów, którzy najlepiej swoją grą oddają ducha dzieł polskiego kompozytora. Na ostatniej prostej, w finale, o laur najwspanialszego powinno regulaminowo walczyć 10 muzyków. Komisja 18. Edycji Konkursu Chopinowskiego zdecydowała, by do ostatniego etapu zakwalifikować aż 12 uczestników. Wśród nich znalazło się dwóch Polaków: Jakub Kuszlik oraz Kamil Pacholec. Reprezentanci innych krajów to: Leonoro Armellini (Włochy), JJ Jun Li Bui (Kanada), Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia), Martin Garcia Garcia (Hiszpania), Eva Gevorgyan (Rosja/Armenia), Aimi Kobayashi (Japonia), Hyuk Lee (Korea Południowa), Bruce (Xiaoyu) Liu (Kanada), Hao Rao (Chiny), Kyohei Sorita (Japonia). Decyzja o zwiększonej liczbie uczestników finałowego etapu to precedens w ramach międzynarodowego wydarzenia. Jury musiało więc wysłuchać aż 12 wykonań jednego z dwóch Koncertów Fryderyka Chopina. Na Koncert fortepianowy e-moll op.11 zdecydowało się 9 pianistów, zaś pozostała trójka wybrała Koncert fortepianowy f-moll op. 21.
Ogłoszenie wyników
Po przesłuchaniach finałowych, które trwały łącznie 12 godzin (podzielone na 3 dni), jury udało się na obrady, by praktycznie w środku nocy ogłosić, kto jest zwycięzcą 18. Edycji Konkursu im. Fryderyka Chopina. VI miejsce i 7 tysięcy euro nagrody odebrał J J Jun Li Bui. V miejsce i 10 tys. euro należy do Leono- ry Armellini. IV nagrodą podzielili się Aimi Kobayashi i Jakub Kuszlik. Każde otrzymało po 15 tysięcy euro. III miejsce i 20 tys. euro to wygrana Martina Garcii Garcii. Druga nagroda i 30 tysię-cy euro trafiły do Alexandra Gadjieva, a także Kyohei Sority. Laureatem pierwszego miejsca, a co za tym idzie zdobywcą 40 tysięcy euro, został Bruce (Xiaoyu) Liu. Warto podkreślić, iż jest to ósemka najlepszych, wybranych spośród łącznie 87 pianistów, którzy brali udział w przesłuchaniach XVIII Konkursu Chopinowskiego.
Koncerty laureatów
Pomimo, że stworzono aż trzy oddzielne wydarzenia, by świętować zwycięstwo najlepszych, to na każdym z nich laureaci wykonują te
same dzieła Fryderyka Chopina. JJ Jun Li Bui prezentował więc trzykrotnie Wariację B-dur op. 12, a Leonora Armellini Poloneza As-dur op. 53. Jan Kuszlik niezwykle lekko i tanecznie zagrał 4 Mazurki z opusu 30, zaś w wykonaniu Aimi Kobayasi wielce intrygująco zabrzmiały wybrane Preludia op. 28 (o numerach: 4, 16, 17, 23, 24). Laureat 3. nagrody zagrał Impromptu Ges-dur op. 51 oraz Walca F-dur op. 34 nr 3, dając słuchaczom wspaniałą dawkę liryczności, śpiewności oraz pokazywania połączeń tam, gdzie nikt ich się nie spodziewał. Niebywale wdzięczne (i dźwięczne) Rondo a la Mazur F-dur op. 5 wyszło spod palców Kyohei Sorita, zaś Alexander Gadjiev odsłonił przed nami ciekawą wersję Poloneza-Fantazji As-dur op. 61. Laureat pierwszej nagrody tradycyjnie wykonuje wraz z orkiestrą wybrany przez siebie Koncert F. Chopina – w wypadku Bruca Liu było to dzieło e-moll op. 11. Zwycięzcy o niebywałym talencie muzycznym towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Andrzeja Boreyko.
Tekst: Karolina Kruczyk
Artykuł ukazał się na łamach Przekaźnika Kulturalnego w dwutygodniku Ziemia Sochaczewska (Nr 21) z dnia 2 listopada 2021 roku.
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
20 października zakończyły się przesłuchania finałowe XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Siedemnastoosobowe, międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń przyznało następujące nagrody.
NAGRODY GŁÓWNE:
I nagroda – Pan Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
II nagroda ex aequo – Pan Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
II nagroda ex aequo – Pan Kyohei Sorita, Japonia
III nagroda – Pan Martin Garcia Garcia, Hiszpania
IV nagroda ex aequo – Pani Aimi Kobayashi, Japonia
IV nagroda ex aequo – Pan Jakub Kuszlik, Polska
V nagroda – Pani Leonora Armellini, Włochy
VI nagroda – Pan J J Jun Li Bui, Kanada
NAGRODY SPECJALNE:
Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków – Pan Jakub Kuszlik, Polska
Nagroda Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu – Pan Martin Garcia Garcia, Hiszpania
Nagroda Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty – Pan Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
Przesłuchania XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina rozpoczęły się 2 października 2021 r. Wzięło w nich udział 87 pianistów reprezentujących 17 krajów. W Finałach wystąpiło 12 najwyżej ocenionych pianistów. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonali oni jeden z dwóch koncertów fortepianowych Fryderyka Chopina. Dziewięciu uczestników wybrało Koncert e-moll op. 11, trzech – Koncert f-moll op. 21.
Zgodnie z regulaminem, do Konkursu mogli zgłosić się pianiści urodzeni w latach 1990–2004. By wziąć udział w rywalizacji należało do 1 grudnia 2019 roku wysyłać zgłoszenia wraz z nagraniem wideo zawierającym program I etapu. Po ogłoszeniu naboru wniosków Narodowy Instytut Fryderyka Chopina otrzymał rekordową liczbę ponad 500 zgłoszeń z najdalszych zakątków świata. Na podstawie przesłanych nagrań 164 osoby zostały dopuszczone do udziału w Eliminacjach. Ostatecznie do Eliminacji przystąpiło 151 pianistów, którzy przed jurorami i warszawską publicznością zaprezentowali wymagany konkursowym regulaminem program. Z tego grona jury do głównego konkursu dopuściło 87 osób.
Udział w październikowym Konkursie z pominięciem Eliminacji zapewniło sobie 9 artystów będących laureatami ważnych konkursów pianistycznych. Wśród uczestników najliczniejszą grupą byli Chińczycy – reprezentacja tego kraju liczyła aż 22 pianistów! Drugą pod względem liczebności grupę stanowili Polacy. Z 16 polskich pianistów 11 zostało wybranych przez Jury Eliminacji, zaś 5 zakwalifikowało się dzięki osiągnięciom na innych konkursach. Na scenie Filharmonii zaprezentowało się również 14 pianistów z Japonii, 7 obywateli Korei Południowej, 6 Włochów, a także reprezentanci, m.in. Kanady, Armenii, Chińskiego Tajpej, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu.
Źródło informacji: https://chopin2020.pl/pl/news/article/437/zwyci%C4%99zca-xviii-konkursu-chopinowskiego!
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
O Konkursie Chopinowskim dla ciekawskich
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina to jedno z najstarszych i najbardziej docenianych wydarzeń tego typu w muzycznym świecie, które odbywają się cyklicznie. Nie bez powodu nagrania ze zmagań pianistów transmitowane są na cały świat, a w tegorocznej edycji realizowane są również w niezwykle innowacyjnej technologii 4K, a nawet rzeczywistości wirtualnej VR!
W roku 2021 odbywa się już osiemnasta edycja muzycznego święta. Pięknych prezentacji powinniśmy słuchać jednak w 2020 r. Zmagania pianistów zostały przesunięte o rok ze względu na obostrzenia sanitarne i trudności z przyjazdem, jakie mogliby napotkać uczestnicy spoza Polski. Finalnie do 18. edycji Konkursu Chopinowskiego, liczące 17 osób jury dopuściło 87 osób ze 151 chętnych. Wydarzenie podzielone jest na 4 tury: 3 etapy pośrednie i finał, w którym zmagać się będzie 10 najlepszych pianistów. Dla sześciu finalistów przewidziane jest nie tylko uznanie w muzycznej branży, ale także nagrody finansowe. Zwycięzca otrzyma 40 tysięcy euro, a laureat 6. miejsca 7 tysięcy euro. Przewidziane są też nagrody specjalne, każda po 5 tys. euro, za najlepsze wykonanie poloneza, mazurków, sonaty i koncertu.
Kryteria oceny
W sporcie przyznawanie medali w dyscyplinach indywidualnych wydaje się łatwe. Wygrywa ten, kto najwyżej skoczy, najdalej rzuci lub najszybciej pobiegnie. Z oceną gry na instrumencie nie jest już tak prosto, choć decyzji dokonuje profesjonalne jury. Cały proces musi być jednak mierzalny, dlatego w regulaminie zawarto dwa kryteria oceniania pianistów. Pierwszym jest subiektywna deklaracja każdego członka jury o dopuszczeniu uczestnika do kolejnego etapu, na zasadzie wyboru: TAK lub NIE. Kryterium dodatkowym jest skala punktowa. Dla każdego z trzech etapów pośrednich równa 1-25 pkt., która jest umocnieniem wcześniejszych decyzji na „tak” lub „nie”. Jest to przydatne, gdy wobec jednego z pianistów zdania są podzielone. Wówczas wkraczają punkty, które mają rozwiać wątpliwości. Dla finału stosuje się skalę 10-1, gdzie numery oznaczają miejsce przyznane przez jurora uczestnikowi ostatniej rundy. Ponadto warto wiedzieć, że członkowie komisji nie mogą oceniać w czasie konkursu swoich uczniów lub studentów. Ma to wykluczyć możliwość faworyzowania własnych wychowanków.
Wybór fortepianu
Choć wszystkie fortepiany wyglądają niczym czarna skrzynia w kształcie skrzydła, to każdy różni się swoim brzmieniem. Czy to ze względu na delikatne różnice w rozmiarze pudła (rezonansowego), zastosowane materiały (różne rodzaje drewna) i sposoby ich łączenia, czy rozwiązania techniczne. Są to czynniki, które pozwalają znaleźć różnice nie tylko pomiędzy markami, ale i poszczególnymi instrumentami – nawet w obrębie jednego modelu. To tak jakby każdy samochód marki X wychodził z fabryki na tyle różny, aby kierowcy przebierali pomiędzy autami, celem wyboru tego, które najlepiej im się prowadzi. W związku z tym na Konkursie Chopinowskim pianiści zawsze mieli do wyboru kilka fortepianów. Dla
uczestników wydarzenia w 1965 roku przeznaczono zaledwie 3, wszystkie marki Steinway. Najwięcej fortepianów było dostępnych w 1990 r. – 7 klawiatur. W obecnie rozgrywanej edycji uczestnicy mogą wybrać spośród 5 instrumentów: 2 modele Steinway oraz po jednym od Yamahy, Fazioli i Kawai.
Chopinowscy puryści
W odniesieniu do wyboru instrumentów w muzycznym świecie ciągle trwają przepychanki, ale trochę innego rodzaju. Wielu profesjonalistów zadaje sobie pytanie, czy bardziej w zgodzie ze sztuką byłoby zagrać na instrumencie wytworzonym współcześnie, czy też takim, na którym tworzył swoje dzieła Fryderyk Chopin. Z tych rozważań zrodził się u Stanisława Leszczyńskiego pomysł Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, którego pierwsza edycja odbyła się w 2018 r. Wydarzenie ma być organizowane co 5 lat, pokazując, jak inaczej brzmi muzyka mistrza, gdy przeniesiemy ją na mechanizmy fortepianów z dawnych lat.
Konkursowe skandale
Przy okazji każdego wydarzenia medialnego zdarzają się skandale. Podobnie w przypadku Konkursu Chopinowskiego mieliśmy do czynienia z kilkoma. Afery wokół zmagań pianistów najczęściej dotyczą decyzji jury, które nie są zgodne z oczekiwaniami melomanów. Jednym z takich przypadków był konkurs z 1995 r., w którym ulubieńcem publiczności był Aleksiej Sułtanow. Jury przyznało mu jednak drugą nagrodę i to ex aequo z Philippe Giusiano. Komisja została wygwizdana przez publikę, a jej ulubieniec nie pojawił się podczas uroczystości rozdania nagród. Podobne emocje towarzyszyły edycji z 2010 roku, kiedy to Yulianna Avdeeva została laureatką 1. miejsca. Zarówno krytycy, jak i odbiorcy konkursu nie potrafili zrozumieć, dlaczego wybrano osobę, która „najmniej rozumiała ducha Chopina”. W tym wypadku jednak jury było podzielone, a w czasie punktu kulminacyjnego obrad – jedna z jurorek wybiegła obrażona na resztę kolegów po fachu. Najgłośniejszym skandalem był jednak ten z roku 1980, kiedy to pojawił się na nim 22-letni Ivo Pogorelić. Wzbudzał żywe zainteresowanie już samym wyglądem. Podczas gdy inni uczestnicy zakładali kreacje galowe, on przychodził na przesłuchania z potarganą fryzurą i w wymiętych dżinsach. Niejednokrotnie odnotowano, że w trakcie gry żuł gumę, co dla konserwatystów było nie do zniesienia. Słuchacze doceniali jednak pianistę za pokazanie zupełnie nowej odsłony utworów Chopina. Mimo genialnych wykonań, jury nie dopuściło Ivo Pogorelicia do finału Konkursu. Argentyńska członkini komisji – Martha Argerich – na znak protestu wyjechała z Warszawy i zrezygnowała z udziału w dalszych obradach.
Muzyczne zmagania młodych pianistów obecnej edycji można śledzić do 23 października br. Gorąco zachęcam, by samemu wybrać „swojego finalistę marzeń”.
Tekst: Karolina Kruczyk
Artykuł ukazał się na łamach Przekaźnika Kulturalnego w dwutygodniku Ziemia Sochaczewska (Nr 20) z dnia 19 października 2021 roku.
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————-
Za nami 12 dni przesłuchań, ponad 100 godzin muzyki Chopina, 152 recitale. W sobotni wieczór (16.10) poznaliśmy nazwiska 12 pianistów, którzy zakwalifikowali się do finału XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wśród nich znalazło się również 2 Polaków. Każde z dotychczasowych wykonań z uwagą śledzili komentatorzy Programu 2 Polskiego Radia.
Decyzją Jury, na czele z przewodniczącą Katarzyną Popową-Zydroń, w finale zagrają następujące osoby:
Leonora Armellini
J J Jun Li Bui
Alexander Gadjiev
Martin Garcia Garcia
Eva Gevorgyan
Aimi Kobayashi
Jakub Kuszli Hyuk Lee
Bruce (Xiaoyu) Liu
Kamil Pacholec
Hao Rao
Kyohei Sorita
Artyści, którzy zakwalifikowali się do finału stanowią mozaikę stylów i osobowości. Być może po raz pierwszy, w tym roku jury doceniło wykonania wychodzące daleko poza tradycyjnie rozumiane interpretacje utworów Chopina.
Ten werdykt mówi coś bardzo dobrego i ciekawego o jurorach tegorocznego konkursu – zaznaczył Andrzej Sułek. – Musimy przyznać, że finaliści stanowią – jak nigdy w historii Konkursu Chopinowskiego – przebogatą galerię postaci, indywidualności pianistycznych, wśród których są zdumiewające zjawiska.
Zdaniem Marcina Majchrowskiego wiadomo już, że wśród uczestników znalazły się osoby absolutnie wybitne oraz bardzo dyskusyjne w sposobie interpretacji i wizji. – To jest stawka zróżnicowana pod względem kompetencji pianistycznych. Te wybitne postaci biją na głowę chyba całą swoją generację – ocenił.
Róża Światczyńska przywołała XVII Konkurs Chopinowski z roku 2015, kiedy jury przyznało wyróżnienie Georgijsowi Osokinsowi z Łotwy. Zauważyła, że był to moment przełomowy w podejściu do propozycji uczestników. – Spektrum tolerancji do wizji interpretacyjnych bardzo się poszerzyło – zaznaczyła.
Źródło informacji: https://www.polskieradio.pl/8/521/Artykul/2828375,Zupelnie-nowe-interpretacje-III-etap-XVIII-Konkursu-Chopinowskiego
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
We wtorkowy wieczór 12 października poznaliśmy nazwiska 23 pianistów, którzy zakwalifikowali się do III etapu XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wśród nich znalazło się również sześciu Polaków. Tegoroczne zmagania młodych artystów można oglądać dzięki streamingowi wideo na stronie Programu 2 Polskiego Radia.
Jury, na czele z przewodniczącą Katarzyną Popową-Zydroń, zakwalifikowało następujących uczestników do udziału w III etapie:
Piotr Alexewicz, Polska
Leonora Armellini, Włochy
J J Jun Li Bui, Kanada
Michelle Candotti, Włochy
Yasuko Furumi, Japonia
Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
Avery Gagliano, Stany Zjednoczone
Martin Garcia Garcia, Hiszpania
Eva Gevorgyan, Rosja/Armenia
Nikolay Khozyainov, Rosja
Su Yeon Kim, Korea Południowa
Aimi Kobayashi, Japonia
Mateusz Krzyżowski, Polska
Jakub Kuszlik, Polska
Hyuk Lee, Korea Południowa
Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
Szymon Nehring, Polska
Kamil Pacholec, Polska
Hao Rao, Chiny
Miyu Shindo, Japonia
Kyohei Sorita, Japonia
Hayato Sumino, Japonia
Andrzej Wierciński, Polska
W słowie komentarza do wyników II etapu XVIII Konkursu Chopinowskiego przewodnicząca Jury Katarzyna Popowa-Zydroń zacytowała Winstona Churchilla, który powiedział, że “prawdziwym sukcesem jest podążać od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu”.
W kuluarach słyszałam, że II etap jest etapem prawdy. Absolutnie się z tym nie zgadzam – podkreśliła przewodnicząca Jury – Nie można powiedzieć jaka jest prawda po jednokrotnym usłyszeniu kandydata. Wszyscy, którzy grali w II etapie są prawdziwie uzdolnieni i bardzo dobrze przygotowani. Pianiści nie są maszynami. Jeden ma lepszy dzień, drugi gorszy. Jestem absolutnie przekonana, że cała ta grupa, która nas przez cztery dni radowała bardzo ciekawymi wykonaniami będzie dążyła w tym kierunku. Entuzjazm i miłość do muzyki są najważniejsze – tego życzę wszystkim uczestnikom. Tym, którzy jeszcze będą grali i tym, którzy będą grali, ale już gdzie indziej – zakończyła Katarzyna Popowa-Zydroń.
Przez cały czas trwania konkursu występy uczestników ocenia międzynarodowe jury, w którym zasiada 17 wybitnych przedstawicieli światowej pianistyki: Dmitri Alexeev, Sa Chen, Dang Thai Son, Akiko Ebi, Philippe Giusiano, Nelson Goerner, Adam Harasiewicz, Krzysztof Jabłoński, Kevin Kenner, Arthur Moreira-Lima, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Katarzyna Popowa-Zydroń, John Rink, Wojciech Świtała i Dina Yoffe.
III etap XVIII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina rozpocznie się 14 października i potrwa do 16 października. Przesłuchania konkursowe będą się odbywać w sesji porannej w godz. 10.00-14.00 oraz wieczornej w godz. 17.00-20.00. Tym razem pianiści staną przed wyzwaniem zagrania 45–55-minutowego recitalu, obowiązkowo uwzględniającego w programie m.in. wybraną sonatę i wybrany pełny cykl mazurków. XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina potrwa do 23 października 2021 roku.
Źródło informacji: XVIII Konkurs Chopinowski – serwis specjalny >>>>
—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
2 października w Warszawie rozpoczął się XVIII Konkurs Chopinowski. Jest to najważniejsze wydarzenie muzyczne w Polsce i jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych na świecie. Obok olbrzymiej roli jaką pełni w popularyzacji muzyki Chopina, odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze. Jest źródłem wielokulturowej polaryzacji, którą świat obserwuje w różnorodnych interpretacjach muzyki genialnego kompozytora.
7 października występem reprezentanta Chin, Chao Wang zakończył się I etap przesłuchań XVIII Konkursu Chopinowskiego. Za nami 5 pierwszych dni wielkiego muzycznego święta, podczas którego zagrało 87 pianistów z całego świata. Decyzją Jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina pod przewodnictwem Katarzyny Popowej-Zydroń do II etapu zakwalifikowało się 45 uczestników reprezentujących 14 krajów, m.in. 9 z Polski, 8 z Japonii, 7 z Chin, 5 z Włoch.
W II etapie wystąpią:
- Piotr Alexewicz, Polska
- Leonora Armellini, Włochy
- J J Jun Li Bui, Kanada
- Michelle Candotti, Włochy
- Kai-Min Chang, Chińskie Tajpej
- Xuehong Chen, Chiny
- Hyounglok Choi, Korea Południowa
- Federico Gad Crema, Włochy
- Alberto Ferro, Włochy
- Yasuko Furumi, Japonia
- Alexander Gadjiev, Włochy/Słowenia
- Avery Gagliano, Stany Zjednoczone
- Martin Garcia Garcia, Hiszpania
- Eva Gevorgyan, Rosja/Armenia
- Wei-Ting Hsieh, Chińskie Tajpej
- Adam Kałduński, Polska
- Nikolay Khozyainov, Rosja
- Su Yeon Kim, Korea Południowa
- Aimi Kobayashi, Japonia
- Mateusz Krzyżowski, Polska
- Jakub Kuszlik, Polska
- Shushi Kyomasu, Japonia
- Hyuk Lee, Korea Południowa
- Bruce (Xiaoyu) Liu, Kanada
- Arsenii Mun, Rosja
- Szymon Nehring, Polska
- Viet Trung Nguyen, Wietnam/Polska
- Georgijs Osokins, Łotwa
- Evren Ozel, Stany Zjednoczone
- Kamil Pacholec, Polska
- Hao Rao, Chiny
- Sohgo Sawada, Japonia
- Aristo Sham, Chiny/Hong Kong
- Miyu Shindo, Japonia
- Talon Smith, Stany Zjednoczone
- Kyohei Sorita, Japonia
- Szuyu Su, Chińskie Tajpej
- Hayato Sumino, Japonia
- Yutong Sun, Chiny
- Tomoharu Ushida, Japonia
- Marcin Wieczorek, Polska
- Andrzej Wierciński, Polska
- Yuchong Wu, Chiny
- Lingfei (Stephan) Xie, Kanada/Chiny
- Zi Xu, Chiny
II etap XVIII Konkursu Chopinowskiego potrwa od 9 do 12 października. Pianiści staną przed wyzwaniem zagrania 30-40 minutowego recitalu, obowiązkowo uwzględniającego w programie m.in. wybrany walc i polonez.
Wszystkie występy można oglądać na żywo w jakości 4K online w aplikacji mobilnej Chopin Competition (iOS, Android), na stronie Chopin2020.pl (zakładka Multimedia), kanale Chopin Institute na YouTube, w aplikacji Smart TV na telewizory marki Samsung, w telewizji na kanale TVP Kultura oraz słuchać w Programie 2 Polskiego Radia oraz w Radiu Chopin.
Źródło informacji: https://chopin2020.pl/pl/news