“Camerata w przededniu”

1 października w Sochaczewskim Centrum Kultury w Chodakowie odbył się piękny muzyczny wieczór. Na scenie sali widowiskowej wystąpiła sochaczewska orkiestra kameralna Camerata Mazovia pod dyrekcją Artura Komorowskiego. Koncertem zatytułowanym „Camerata w przededniu” muzycy zainaugurowali przypadający w 2024 roku jubileusz 20-lecia orkiestry. Koncert pełen wyśmienitej muzyki i wielu ciekawych wspomnień, poprowadziła prof. dr hab. Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu – Anna Jeremus-Lewandowska.


Historię początków istnienia orkiestry przybliżył publiczności dyrektor Sochaczewskiego Centrum Kultury, a jednocześnie dyrygent i dyrektor artystyczny Cameraty Mazovii – Artur Komorowski. Widzowie dowiedzieli się m.in. jak wyglądały kulisy powstania nazwy oraz w jakim składzie odbywały się pierwsze koncerty. Nie zabrakło też podziękowań dla obecnych na sali przyjaciół orkiestry – wiceburmistrza Sochaczewa Marka Fergińskiego oraz ministra Macieja Małeckiego, którzy wspierają Cameratę Mazovię od samego początku jej istnienia.

Część utworów z repertuaru koncertu „Camerata w przededniu” zaaranżował na orkiestrę Dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Estradowej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, dr hab. prof. Adam Manijak. Jako pierwsze wybrzmiały rytmy kubańskie, czyli „Conga del Fuego Nuevo” Arturo Marqueza, które publiczność nagrodziła wielkimi brawami. Równie gorąco zostały przyjęte utwory z fantastycznymi solowymi partiami na fortepianie w wykonaniu Adama Manijaka – „Minifantazja na temat walców Henryka Warsa” oraz „Prząśniczka” Stanisława Moniuszki.

Utworem, który towarzyszy orkiestrze niemal od początku jest mistrzowsko wykonywana „Polka Pizzicati” Leo Delibesa, której nie zabrakło także i podczas tego koncertu. Podobnie jak „Dzieci Sancheza”, które orkiestra wykonywała już wielokrotnie przed sochaczewską publicznością. Utwory te za każdym razem wywołują na widowni burzę oklasków. Nie inaczej było i tym razem.

Na szczególną uwagę zasługują Wariacje na temat piosenki „Pierwszy znak” autorstwa Adama Manijaka z popisowym solo na klarnecie Roberta Stefańskiego – profesora Akademii Muzycznej im. G.K. Bacewiczów w Łodzi oraz „Czardasz” Vittorio Montiego z brawurowym solo skrzypiec w wykonaniu koncertmistrz orkiestry Oliwii Królak. Obydwa utwory oczarowały publiczność. Wyśmienitą muzyczną ucztę dopełnił „Czardasz Sylwii” z operetki Księżniczka Czardasza, w którym muzykom towarzyszyła na scenie, tym razem w roli fantastycznej solistki, Anna Jeremus-Lewandowska.

Na bis, który jest już tradycją, muzycy zagrali „Taniec Węgierski nr 5” Johanessa Brahmsa, w mistrzowskim stylu kończąc niedzielny koncert. A to zaledwie przedsmak tego, co usłyszymy w wykonaniu Cameraty Mazovii w najbliższym czasie. Na 2024 rok zaplanowanych jest sześć koncertów, którymi orkiestra w towarzystwie niezastąpionej sochaczewskiej publiczności uczci swój okrągły jubileusz. Pierwszy z nich to Koncert Noworoczny, który odbędzie się już w styczniu.


Organizatorzy składają podziękowania partnerowi wydarzenia – Lotto, za okazane wsparcie.


„Camerata w przededniu”

Scenografia: Monika Boruta-Sałacińska

Realizacja dźwięku: Mateusz Śliwiński

Realizacja światła: Paweł Rutkowski

Kierownictwo techniczne: Robert Godzina

Kierownictwo impresaryjne: Magdalena Franaszek-Niewiadomska

Produkcja: Sochaczewskie Centrum Kultury

Tekst i zdjęcia: Iza Strzelecka


Szersza fotorelacja dostępna jest na facebooku —> TUTAJ



More