„Spotkania ze Sztuką” – Polskie kolędy koncertowe


Styczeń to miesiąc, w którym do woli możemy śpiewać kolędy i pastorałki. Nie każdy wie, że w polskim dorobku kulturalnym zachowało się ich ponad 500. Za to, z pewnością większość z nas ma swoje ulubione, których słucha z przyjemnością. W Sochaczewskim Centrum Kultury była ku temu okazja w minioną sobotę.


22 stycznia w klubie „Kontrast”, w ramach cyklu „Spotkania ze Sztuką”, odbył się recital Anny Jeremus-Lewandowskiej zatytułowany „Polskie kolędy koncertowe”. To już drugie spotkanie z muzyką na żywo, które odbyło się w ramach cyklu propagującego muzykę klasyczną.


Anna Jeremus-Lewandowska (śpiewaczka, sopran koloraturowy, profesor sztuk muzycznych) znana jest w Sochaczewie z koncertów orkiestry kameralnej Camerata Mazovia, której wielokrotnie towarzyszyła na scenie, zachwycając publiczność swoim głosem. Nie inaczej było i tym razem.


W repertuarze koncertu znalazły się opracowania polskich kolęd koncertowych wybitnych polskich kompozytorów – m.in. Feliksa Nowowiejskiego, Jana Maklakiewicza, Zygmunta Noskowskiego czy Witolda Lutosławskiego. Artystce akompaniował na fortepianie znakomity polski pianista Jarosław Domagała. Okazał się to wyjątkowo dobrze dobrany duet, który swoimi nastrojowymi interpretacjami utworów bożonarodzeniowych poruszył publiczność. Zaprezentowane zostały zarówno dobrze znane kolędy, jak i mniej popularne pastorałki. Wszystkie nagradzane były gromkimi brawami. Niezwykle przejmująco zabrzmiał w sali klubu fr Scherza h- moll op. 20 Fryderyka Chopina. Jarosław Domagała z wyjątkową wrażliwością i subtelnością wykonał środkową część scherza, w której Chopin wykorzystał motyw polskiej kolędy „Lulajże Jezuniu”.


Nie zabrakło też wspólnego kolędowania. „Lulajże Jezuniu”, „Cicha Noc”, „W żłobie leży”, „Gdy się Chrystus rodzi” – to kolędy, które publiczność zaśpiewała wspólnie z prof. Jeremus-Lewandowską. Dzięki wspólnemu śpiewaniu w „Kontraście” wytworzył się klimatyczny, niemal rodzinny nastrój, który towarzyszył wszystkim do samego końca wieczoru. Zadowolenie publiczności potwierdzają wpisy, które pojawiły się w księdze gości tuż po koncercie – „Bardzo dziękujemy za przepiękny koncert kolęd i pastorałek”, „Świetna gra pana Jarosława Domagały!”, „Wspaniale spędzony wieczór”.



Tekst i zdjęcia: Iza Strzelecka




Prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska – śpiewaczka, sopran koloraturowy, profesor sztuk muzycznych. Od 2010 roku prowadzi klasę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Działalność pedagogiczną rozpoczęła na Uniwersytecie Łódzkim. Następnie współpracowała z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina. Bierze czynny udział w Międzynarodowych Konferencjach Naukowych, jest autorem licznych artykułów naukowych z dziedziny wokalistyka artystyczna. W latach 1986-1988 solistka śpiewaczka w Operze Bydgoskiej, 1991-1993 w Warszawskiej Operze Kameralnej, 1993-1994 Operetce Warszawskiej, 1988-2006 w Operze – Teatrze Wielkim w Łodzi. Debiutowała partią Rozyny w operze G. Rossiniego Cyrulik sewilski (Bydgoszcz). Jej popisowe role to: Królowa nocy – W. A. Mozart Czarodziejski flet i Norina – Don Pasquale G. Donizetti. Na stałe była związana z Operą – Teatrem Wielkim w Łodzi, w którym brała udział w kilkudziesięciu premierowych przedstawieniach operowych, a także wielokrotnie występowała na scenach teatrów w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, odbywając tournée artystyczne. Brała udział w premierach Strasznego Dworu, Halki i Barona cygańskiego w Chicago, USA. Przez pięć lat, brała udział w muzycznych programach telewizyjnych, przedstawiając przeboje kompozytorów polskich oraz najpopularniejsze arie z repertuaru operowego i operetkowego dla TVP. Kreowała partię Hanny w bezpośredniej transmisji na cały świat narodowej polskiej opery – Straszny Dwór S. Moniuszki, realizowanej przez TVP Polonia. W swoim repertuarze ma ponad trzydzieści ról operowych, operetkowych oraz partie z repertuaru oratoryjnego. Najważniejsze role m.in.: Rozyna Cyrulik sewilski G. Rossini, Norina Don Pasquale, Adina Napój miłosny G. Donizetti, Królowa Nocy Czarodziejski flet, Konstancja Uprowadzenie z seraju W.A. Mozart, Violetta Traviata, Gilda Rigoletto G. Verdi, Hanna Straszny Dwór S. Moniuszko, Adela Zemsta nietoperza J. Strauss. Prowadzi spotkania-wywiady z twórcami kultury na Politechnice Łódzkiej (czwartkowe Forum Kultury Politechniki Łódzkiej). Jest twórcą i dyrektorem Letniego Festiwalu Muzycznego w Kutnie oraz Międzynarodowych Warsztatów Wokalnych również w Kutnie. Nagrody: Honorowa Nagroda Prezydenta Miasta Kutno, medal „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej, medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medal Złoty za długoletnią służbę, medal „Zasłużony dla Powiatu Kutnowskiego”, Srebrny Krzyż Zasługi. Wydała płyty CD: Odgłosy wiosny 2003, Ave Maria – muzyka sakralna 2004, Najpiękniejsze kolędy 2004, Kolędy polskie – T. Trojanowski 2009, Liryki na sopran z fortepianem do tekstów M. Konopnickiej – M. Matuszewskiego 2012, Oratorium do słów Stefana Kardynała Wyszyńskiego (3 pieśni) – T. Trojanowski 2016, Stanisław Moniuszko – najpiękniejsze pieśni (2019).


Jarosław Domagała – muzyk, pianista-kameralista, pedagog, publicysta muzyczny, dr hab. sztuki w dyscyplinie – sztuki muzyczne, dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu prof. dr hab. Anny Wesołowskiej-Firlej, konsultant Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawach awansu zawodowego nauczycieli. W latach 1990-2006 pedagog PSM I i II st. im. Karola Kurpińskiego w Kutnie, PSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego w Płocku oraz Diecezjalnego Studium Organistowskiego im. ks. Eugeniusza Gruberskiego w Płocku. W latach 2000-2006 wykładowca Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. Od 2005 r. pełnił funkcję dyrektora Szkoły Muzycznej I st. w Gostyninie. Od 2011 roku jest dyrektorem Szkoły Muzycznej I stopnia im. St. Moniuszki w Gąbinie. W 2006 r. otrzymał Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie za szczególny wkład w rozwój edukacji muzycznej w Polsce. Jest członkiem Towarzystwa im F. Chopina w Warszawie i Towarzystwa Naukowego Płockiego. W latach 2000–2003 pełnił funkcję Prezesa Zarządu Regionalnego Towarzystwa Muzycznego w Kutnie. Od 2007 r. prezes Gostynińskiego Towarzystwa Kulturalno – Naukowego. Prowadzi aktywną działalność artystyczną i naukową, jest autorem licznych publikacji poświęconych różnorodnym zagadnieniom muzycznym. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje na problematyce historii wychowania muzycznego, pedagogiki muzycznej oraz zagadnieniach upowszechniania kultury muzycznej. Bierze czynny udział w konferencjach i sesjach naukowych.


More

Ułatwienia dostępu