Inauguracja sezonu artystycznego

W minioną sobotę Sochaczewskie Centrum Kultury zainaugurowało nowy sezon artystyczny. W tym roku uroczystość  odbyła się w połączeniu z finałem Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego UNITY III. Z tej okazji, 3 września amfiteatr wypełniła unikatowa sztuka performatywna. Mocnym akcentem otwarcia nowego sezonu SCK okazał się spektakl „Hamlet.motion”, który swoją nowatorską formą zachwycił sochaczewską publiczność. Opiekunem artystycznym całości był dyrektor SCK Artur Komorowski. Wydarzenie odbyło się pod patronatem honorowym burmistrza miasta Piotra Osieckiego.


To już trzecia edycja tego wyjątkowego społeczno‐artystycznego projektu, opartego na potencjale naszego miasta i międzynarodowej współpracy z partnerami z Czech (MOVE Ostrava), Słowacji (Priestor Súčasného Tanca) i Węgier (Ziggurat Project). Trzonem „UNITY III” były laboratoria „Embodied Ideas”, podczas których w Sochaczewskim Centrum Kultury uczestnicy festiwalu poznawali nowe narzędzia sztuki performatywnej. Warsztaty prowadzili pedagodzy i eksperci z zakresu teatru, ruchu i tańca – Jana Ryslava (Czechy), Kat Rampackova (Słowacja), Viktoria Makra (Wegry) oraz Patrycja Babicka, Daniela Komędera-Miśkiewicz, Zofia Urszula Komasa i Kamil Adamus (Polska). Tematem przewodnim zajęć było dziedzictwo polskiej i europejskiej awangardy, co miało realne przełożenie na finałowy spektakl.


Sobotni wieczór w amfiteatrze rozpoczął się od spaceru performatywnego. Uczestnicy festiwalu zaprosili do niego publiczność, która wraz z twórcami wyruszyła w niekonwencjonalną podróż. Widzowie, wiedzeni ruchem i tańcem performerów odbyli wędrówkę nie tylko po samym amfiteatrze, ale też po zakamarkach własnej wyobraźni. Spektakl nie narzucał bowiem odbiorcom konkretnej treści. Twórcy, bawiąc się formą, pozostawili widzom rozległe pole do interpretacji. Przyjazne nastawienie performerów, improwizacja i bliski kontakt z publicznością spowodowały, że zatarły się tradycyjne granice między widownią, a sceną. Biorąc aktywny udział w performensie każdy z nas mógł poczuć się aktorem.


Drugą częścią finału festiwalu „UNITY III” był spektakl „Hamlet.motion” w reżyserii Dawida Żakowskiego. W sierpniu spektakl prezentowany był na 26. Międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, gdzie został bardzo dobrze przyjęty. Nie inaczej było w Sochaczewie, choć była to inna odsłona od tej zaprezentowanej na pomorzu, równocześnie mocno odbiegająca od klasycznej formy teatralnej.


Spektakl odwoływał się bezpośrednio do teatru elżbietańskiego, w którym mogli występować tylko mężczyźni. I tak, przed sochaczewską publicznością stanęło siedmiu Hamletów. Każdym z nich targało całe spektrum emocji. Kłócili się, płakali, ale też potrafili manipulować i być względem siebie agresywni. Można było odnieść wrażenie, że reżyser chciał w ten sposób odnieść się do kondycji mężczyzny we współczesnym świecie. Nie postawił jednak niepodważalnych tez i kategorycznych ocen. Przedstawienie jest wielowymiarowe. W wyważony sposób dla widza dotyka również wielu bieżących kwestii społecznych. Jak powiedział nam Dawid Żakowski, jego zamierzeniem było zrekonstruowanie obrazu Hamleta naszych czasów, poprzez użycie różnorodnych narzędzi i języków performatywnych.


Nowatorskie podejście do wybitnego dzieła Szekspira trafiło w gusta sochaczewskiej publiczności i znalazło uznanie wśród wytrawnych odbiorców sztuki – Świetne przedstawienie. Reżyser wydobył esencję z jednego z najwybitniejszych dramatów w historii. W zaledwie 40-minutowym spektaklu przedstawił najważniejsze wątki z dzieła Szekspira. W tej krótkiej formie znalazł też czas na dyskusję z widzem na temat starcia klasycznej formy dzieła z nowoczesną interpretacją. Spektakl porusza uwypuklonymi odniesieniami do czasów współczesnych, a jednocześnie jest na tyle bliski pierwowzoru, by każdy wielbiciel twórczości Szekspira obejrzał go z przyjemnością” – to opinia jednego z widzów. Pytani o wrażenia sochaczewianie nie szczędzili twórcom pochlebnych słów – „Świetne przedstawienie, jestem pod wrażeniem”, „Bardzo niekonwencjonalne przedstawienie. Zostawia ślad w pamięci”.


Wielkie brawa należą się także aktorom. Każdy z nich zbudował postać Hamleta na bazie własnej dojrzałości i osobistych doświadczeń, wzmacniając wiarygodność zagranej postaci. Mateusz Nguyen, Maciek Feliga i Konrad Duplicki z Teatru “Maska” SCK wraz z profesjonalnymi performerami współpracującymi z Teatrem Sztuka Nowa – Pawłem Mandziewskim, Antonim Kudelko, Markiem Bulą i Kamilem Adamusem, w niezwykle poruszający sposób zobrazowali transformację głównego bohatera. Nie zabrakło też interakcji z publicznością, która z wielką otwartością i wrażliwością przyjęła nowatorskie formy wyrazu.


Opiekę produkcyjną nad spektaklem sprawował dyrektor SCK Artur Komorowski, impresariat Sochaczewskiego Centrum Kultury wraz z całym działem technicznym oraz zespół artystyczny Sztuki Nowej – Dawid Żakowski, Patrycja Babicka, Zofia Urszula Komasa, Daniela Komędera-Miśkiewicz i Iwa Ostrowska. Muzykę do spektaklu stworzył Agim Dżelijlij – jeden z najbardziej doświadczonych producentów i kompozytorów muzyki elektronicznej w Polsce, który swoim świetnym koncertem w amfiteatrze zakończył tegoroczny festiwal UNITY. Zabawa przy energetycznych dźwiękach trwała do późnych godzin wieczornych.


Organizatorami Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego UNITY jest Sochaczewskie Centrum Kultury i Stowarzyszenie Sztuka Nowa. Projekt jest współfinansowany ze środków SCK, miasta Sochaczew oraz przez Rządy Czech, Słowacji, Węgier, Polski w ramach Visegrad Grants ze środków International Visegrad Fund.


Sochaczewskie Centrum Kultury składa serdeczne podziękowania za pomoc przy organizacji Festiwalu Panu płk. dypl. Sławomirowi Kojło dowódcy 3. Warszawskiej Brygady Obrony Rakietowej.


Tekst i zdjęcia: Iza Strzelecka


Szersza fotorelacja dostępna jest na Facebooku —> TUTAJ


More

Ułatwienia dostępu